کاربرد پهپاد کنترلی در کشاورزی

پهپاد کنترلی در خدمت کشاورزی پهپاد کنترلی یکی از ابزارهای مهم کشاورزی صنعتی است که با پیش‌رفت تکنولوژی راه پیش‌رفت خود را پیدا کرده است. در گذشته برای آب‌یاری، بذرپاشی، سم‌زدایی و … از روش‌های سنتی استفاده می‌شد. اما امروزه با وجود پهپاد کنترلی، بیش‌تر نیازهای کشاورز به‌وسیله این دستگاه تامین می‌شود. استفاده از پهپاد کنترلی بزرگ بسیاری از نیازهای یک کشاورز را برطرف خواهد کرد.

کاربرد پهپاد کنترلی در کشاورزی

پهپاد کنترلی یکی از پیشرفت‌های تکنولوژیک است که در زمینه کشاورزی کاربرد دارد. همین‌طور دیگر نوآوری‌ها و تکنولوژی‌های این عصر، در ترقی رشته کشاورزی نیز بی‌اثر نبوده‌اند. ترکیب شدن کشاورزی با نوآوری‌ها، تحقق بعضی اهداف را امکان‌پذیر کرده است. برای بیان این موارد می‌توان بالا رفتن کیفیت محصولات، آسان‌شدن کنترل بر روی زمین‌های کشاورزی و بازدهی بیش‌تر محصولات را مثال زد. یکی از بهترین نوآوری‌ها که در این رشته تاثیر به‌سزایی داشته پهپاد کنترلی است. پهپاد کنترلی وسیله‌ای است که در موارد بسیار زیادی کاربرد داشته و صنایع فراوانی از جمله سینما، امداد و نجات، مدیریت بحران و … آن را به عنوان وسیله‌ای مهم استفاده می‌کنند.

امروز که پهپاد کنترلی به دنیای کشاورزی ورود کرده، شاهد پیش‌رفت چشم‌گیری در این رشته هستیم. زیرا تاثیر پهپاد کنترلی در فرآیند مراقبت از محصولات و کنترل بر تمامی نقاط زمین را می‌توان به راحتی مشاهده کرد. کاربرد پهپاد کنترلی در کشاورزی شامل مواردی است که آن‌ها را بررسی خواهیم کرد.

سم‌پاشی با پهپاد کنترلی

از رایج‌ترین کاربردهای پهپاد کنترلی در عصر امروز، سم‌پاشی به‌وسیله پهپاد کنترلی بزرگ است. همان‌طور که می‌دانید روش سنتی سم‌پاشی به‌وسیله تراکتور یا نیروی انسانی انجام می‌شد. گرچه امروز نیز از این روش در کشاورزی استفاده می‌شود، اما در کشاورزی نوین به راحتی پهپاد کنترلی را به‌کار می‌گیرند. روش‌های سنتی حاوی معایبی است که ممکن است به روند کشاورزی آسیب برساند. برای مثال ممکن است تراکتور بافت خاک را خراب کند و به همین دلیل ورود تراکتور به بعضی از زمین‌های کشاورزی از جمله شالیزار و کلزا ممنوع است.

از طرفی استفاده از نیروی انسانی هم ممکن است به خود افراد آسیب برساند. زیرا احتمال استنشاق سم، زیاد است و تنفس آن عواقب خوبی به همراه ندارد. به همین جهت استفاده از این مدل سم‌پاشی در بسیاری از کشور‌ها کاربرد خود را از دست داده است.

وقتی از پهپاد کنترلی استفاده می‌کنیم تمام محدودیت‌هایی که به نوع محصول و شرایط زمین مربوط بوده از بین می‌رود. پهپاد کنترلی بزرگ مختصات عملیات را از اپراتور اصلی می‌گیرد و تمام زمین کشاورزی به‌شکلی منظم و یک‌نواخت سم‌پاشی می‌شود.

  • کنترل بر محصولات کشاورزی با پهپاد کنترلی

روش درستی که برای آگاهی از وضعیت محصول می‌توان به‌کار گرفت، تصویربرداری توسط پهپاد کنترلی است. با استفاده از این روش اطلاعات زیادی دریافت می‌کنیم که وضعیت سلامت گیاهان، چرخه عمر آن‌ها، نقشه‌های دقیق GPS و روش توزیع محصولات را شامل می‌شود.

اما در گذشته به‌وسیله تصاویر ماهواره‌ای دید گسترده‌ای را روی زمین کشاورزی ایجاد می‌کردند. چنین تصاویری هزینه زیادی داشته و از دقت کافی برخوردار نیست. اما با پهپاد کنترلی بزرگ نه تنها می‌توان تصاویر مورد نظر را در زمان مناسب و در مدت کوتاهی انجام داد، بلکه با قابلیت تایم لپس در این دستگاه امکان ثبت رشد محصولات را هم داریم.

  • بذرپاشی به‌وسیله پهپاد کنترلی

علاوه‌بر سم‌پاشی و برخی ماده‌های لازم در جهت کشاورزی، بذرپاشی نیز به وسیله پهپاد کنترلی امکان‌پذیر است. این روش به‌راحتی و به ‌وسیله تعویض مخزن مایعات با دستگاه بذرپاش انجام می‌شود. در این مورد نیز پهپاد، مختصات زمین کشاورزی را از اپراتور اصلی می‌گیرد و بذرپاشی را به‌صورت یک‌نواخت و در زمان کوتاهی  انجام می‌دهد. پهپاد به‌شکلی این کار را انجام می‌دهد که تمام نقاط زمین بذرپاشی شده و هیچ جایی بدون بذر نخواهد ماند.

به این دلیل که لازم نیست برخی از گیاهان را با کاشت عمیق در خاک گذاشت؛ پهپادکنترلی این کار را بهتر از وسایل دیگر برای شما انجام می‌دهد.

  • کنترل آب‌یاری با پهپاد کنترلی

آب‌یاری مرحله مهمی در کشاورزی است و انجام نادرست آن عواقب زیادی را به‌همراه دارد. مخصوصا این مسئله برای زمین‌های بزرگ با مساحت چند هکتار اهمیت ویژه‌ای دارد. زیرا در مرحله آب‌یاری علاوه بر این‌که کنترل نادرست آن خرابی محصول را به‌همراه دارد، در طول مدت آب‌یاری هزینه زیادی خواهد داشت.

  • سم‌زدایی با پهپاد کنترلی

پهپاد کنترلی در سم‌زدایی نیز کاربرد دارد. یکی از مشکلاتی که باغ‌داران و کشاورزان در اوایل بهار و زمستان با آن درگیر هستند؛ سرمازدگی شکوفه درختان است. آبی که از آبیاری در شکوفه‌ها می‌ماند، به‌وسیله سرمای شب منجمد شده و به آن‌ها صدمه می‌زند. یک روش مناسب برای جلوگیری از سرمازدگی گیاهان ایجاد مه به‌وسیله مه‌پاش حرارتی است. از این روش برای جلوگیری از آفت محصولات باغ استفاده می‌شود و در سرمازدایی نیز کاربرد دارند.

این مرحله نیز به وسیله پهپاد کنترلی قابل انجام است. مزیت این روش در مقابل روش‌های دیگر چنین است که بخار ایجاد شده تمام درختان را می‌پوشاند و اصل یک‌نواختی پاشیدن ماده‌ها در کشاورزی به‌درستی صورت می‌گیرد.http://www.pishgamanrc.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *