نحوه عمل‌کرد آرمیچر کوادکوپتر

وظایف آرمیچر کوادکوپتر آرمیچر کوادکوپتر، یکی از اجزای اصلی کوادکوپتر است که حرکت ملخ‌ها و پرواز کوادکوپتر را امکان‌پذیر می‌کند. ساختار آرمیچر کوادکوپتر باتوجه به نوع موتور استفاده شده در کوادکوپتر متغیر است؛ اما در بسیاری از موارد، اشتراکاتی نیز دارد. این اشتراکات عامل اصلی در تبدیل انرژی الکتریکی به انرژی مکانیکی است.

نحوه عمل‌کرد آرمیچر کوادکوپتر

آرمیچر کوادکوپتر یکی از اجزای اصلی در ساختار کوادکوپتر است. البته لازم به ذکر است که آرمیچر کوادکوپتر تفاوت چندانی با دیگر آرمیچرها ندارد و تقریبا عمل‌کرد یک‌سانی دارد. موتورهای الکتریکی زیادی وجود دارند که هرکدام برای یک عمل به‌خصوص تولید شده‌اند. آرمیچر، یکی از اشتراکات میان تمام موتورهای الکتریکی است که ولتاژ ورودی به آن اعمال می‌شود. البته لازم به ذکر است که در بخشی از ژنراتورها نیز از آرمیچر برای اعمال ولتاژ خروجی استفاده می‌شود.

در این مقاله ابتدا نحوه عمل‌کرد آرمیچر را شناخته و سپس به‌صورت تخصصی درباره آرمیچر کوادکوپتر سخن خواهیم گفت.

آرمیچر چگونه کار می‌کند؟

آرمیچر کوادکوپتر نیز هم‌چون آرمیچرهای مورد استفاده در موتورهای الکتریکی، محلی برای اعمال ولتاژ ورودی است. آرمیچر در یک موتور الکتریکی وظیفه تبدیل جریان مستقیم برق به انرژی الکتریکی را به عهده دارد. در موتورهای الکتریکی و هم‌چنین موتور کوادکوپتر، جریان مستقیم از سیم‌پیچی آرمیچر عبور نموده و حرکت چرخشی جریان، موجب ایجاد میدان مغناطیسی می‌شود. برای درک بهتر نحوه کار آرمیچر بهتر است با بخش‌های مختلف آن آشنا شویم:

  • سیم‌پیچ یا فایل الکترومغناطیس

سیم‌های عایق روی قسمت فایل الکترومغناطیس پیچیده می‌شوند. این سیم‌پیچی باعث ایجاد گشتاور در آرمیچر کوادکوپتر شده و به برقراری ارتباط میان جریان ورودی به سیم‌پیچ و میدان مغناطیسی منجر خواهد شد.

  • آهن‌رباهای همیشگی

آهن‌رباها در دو سر آرمیچر قرار گرفته‌اند و موجب ایجاد یک میدان مغناطیسی شعاعی می‌شوند.

  • کلکتور

کلکتور یا اسپلیت حلقه، یک حلقه فلزی است که در بخش انتهایی آرماتور قرار دارد. روی کلکتور چندین تیغ قرار دارد که به‌صورت جفتی به یک مجموعه سیم‌پیچ متصل شده است. کلکتور محل تماس میان سیم‌پیچ و مدار الکتریکی خارجی است.

  • زغال

زغال یا کربن فشرده در دو طرف کلکتور قرار می‌گیرد و به مدار الکتریکی خارجی متصل می‌شود. مدار خارجی اتصال بین زغال و کلکتور رو امکان‌پذیر می‌کند. کربن فشرده که در واقع نوعی گرافیت است؛ الکتریسیته تولید می‌کند و هم‌چنین خاصیت روان‌کنندگی دارد.

  • اکسل یا محور

این بخش دارای یک ساختار استوانه‌ای است و دارای جنس فولاد است. این محور از میان آرمیچر کوادکوپتر عبور نموده و انرژی الکتریکی را به قطعات متحرکت مانند چرخ، چرخ‌دنده، پره‌های کوادکوپتر و … انتقال می‌دهد.

  • آرماتور

سیلندر آهنی روکش‌داری است که بر روی یک محور با شیارهای طولی متصل می‌شود. آرماتور موجب افزایش میدان مغناطیسی شده که افزایش گشتاور آرمیچر را به دنبال دارد.

  • بالشتک

بالشتک در واقع یک آهن‌ربا و یک پوشش عایق است که به زغال‌ها متصل شده است. بالشتک در ایجاد میدان مغناطیسی و حرکت آرمیچر کوادکوپتر اثرگذار است و از ورود گرد و خاک و ذرات ریز به درون آرمیچر جلوگیری می‌کند.

نحوه کار آرمیچر کوادکوپتر در موتورهای براش و براشلس

نحوه کار آرمیچر کوادکوپتر در موتورهای براش و براشلس که به‌صورت عمده در کوادکوپترها مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ چندان تفاوتی با دیگر موتورهای الکتریکی ندارد. در این موتورها انرژی الکتریکی از باتری گرفته شده و به انرژی مکانیکی تبدیل می‌شود. این انرژی مکانیکی، ملخ‌های کوادکوپتر را حرکت داده و پس از رسیدن به سرعت مناسب، کوادکوپتر از زمین بلند می‌شود. در ادامه به بررسی کار آرمیچر کوادکوپتر در موتور براش و براشلس می‌پردازیم.

  • موتور براش

این موتور از طریق باتری یا منبع تغذیه DC حرکت می‌کند. آرمیچر کوادکوپتر در موتور براش قابلیت نرخ بالای گشتاور به سکون را فراهم نموده و موجب می‌شود که موتور براش، گشتاور خود را تا 5 برابر افزایش دهد.

موتور براش از دو بخش متحرک _ در واقع آرمیچر کوادکوپتر _ و ثابت تشکیل شده است. برای حرکت این موتور کافی است جریان برق را به برس‌ها اتصال دهیم. تماس برس با آرمیچر موجب می‌شود که برق وارد سیم‌پیچ شود. ورود جریان به میدان مغناطیسی سیم‌پیچ فرآیند تولید انرژی الکتریکی را ایجاد می‌کند که در نهایت به چرخش آرمیچر کوادکوپتر منجر می‌شود.

  • موتور براشلس

آرمیچر کوادکوپتر در موتور براشلس دارای تفاوت‌های جزئی در ساختار و نحوه عمل‌کرد است. موتور براشلس، توانایی انتقال کوادکوپتر به ارتفاع دل‌خواه را به خوبی میسر می‌کند و هم‌چنین تعادل دوربین را در سطح افق حفظ می‌نماید.

در موتور براشلس هسته فولادی و سیم‌پیچی‌ها ثابت (استاتور) هستند و به‌عنوان بخش ثابت شناخته می‌شوند. بخش متحرک موتور در اطراف بخش ثابت یا استاتور قرار گرفته است. جریان برق وارد استاتور شده و پس از ایجاد میدان مغناطیسی چرخش موتور آغاز می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *