مزایای استفاده از پهپاد سم‌پاش

فواید استفاده از پهپاد سم‌پاش پهپاد سم‌پاش دارای یک سری امکانات پیشرفته است که به کشاورزان و مزرعه ‌داران برای برداشت محصولات با کیفیت کمک خواهد کرد. این پهپادها می‌توانند حجم بالایی از مایعات را حمل نموده و محصولات کشاورزی را به صورت یک ‌سان سم ‌پاشی کنند. این پرنده هوشمند یکی دیگر از نتایج پیشرفت تکنولوژی است که به کمک صنعت کشاورزی آمده است.

مزایای استفاده از پهپاد سم‌پاش

پهپاد سم‌پاش یکی از آن محصولاتی است که به واسطه پیشرفت تکنولوژی تولید شده تا در صنعت کشاورزی به کمک کشاورزان و مزرعه‌داران بیاید. شرکت‌ها و برندهای معتبری چون DJI با تولید نمونه‌های مختلف پهپاد سم‌پاش، گامی جدید در عرصه تولید کوادکوپترها برداشته‌اند. این محصول به کشاورزان کمک نموده تا در استفاده از نیروی کار صرفه‌جویی کنند و به کمک تکنولوژی، هزینه کم‌تری را بابت سم‌‎پاشی زمین‌ها و باغات کشاورزی بپردازند. البته سم‌پاشی تنها بخش کوچکی از امکانات این محصول است. این پهپادها می‌توانند در مدیریت هر چه بهتر زمین و مزرعه و کشت بهتر محصولات، خدمات زیادی را به کشاورزان ارائه کنند. در ادامه به بررسی برخی از ویژگی‌های پهپاد سم‌پاش خواهیم پرداخت.

برخی از امکانات پهپاد سم‌پاش

همان‌طور که اشاره کردیم، پهپاد سم‌پاش تنها برای سم‌پاشی استفاده نمی‌شود. این محصول مدرن موجب می‌شود که کشاورزان بتوانند تمام منطقه سطح کشت خود را به راحتی مدیریت نموده و همیشه بر تمام بخش‌های آن نظارت داشته باشند. در ادامه با برخی از امکاناتی که این وسیله را واجد چنین ویژگی‌هایی نموده آشنا خواهیم شد.

  • مخزن

اولین ویژگی پهپاد سم‌پاش برخورداری از مخزن جهت حمل سموم کشاورزی است. با توجه به مدل پهپاد، گنجایش این مخزن فرق می‌کند و می‌تواند حجم بیش‌تری از مایعات را حمل کند. بدیهی است که با افزایش حجم مخزن، توان موتور و ظرفیت باتری پهپاد نیز افزایش می‌یابد تا بتواند میزان سم حمل شده را در مدت زمان مورد نیاز و در ارتفاع مناسب روی درختان، بوته‌ها و بذرهای کشاورزی بپاشد.

  • سیستم راداری هوشمند

یکی از الزامات پهپاد سم‌پاش برخورداری از یک سیستم راداری است تا اپراتور بتواند بر فرآیند سم‌پاشی نظارت کامل داشته باشد و بهره‌وری کامل از پهپاد را به دست آورد. سیستم‌های متنوعی با توجه مدل‌های مختلف در پهپادها مورد استفاده قرار می‌گیرد. از جمله این سیستم‌ها می‌‌توان به سیستم‌های رادار کروی، استفاده از دوربین‌ها FPV و … اشاره کرد.

  • بازوهای قابل تنظیم

در برخی از مدل‌های پهپاد سم‌پاش و به ویژه هگزاکوپترها، بازوها و پره‌ها به صورت تاشو تولید می‌شوند تا با توجه به ابعاد بزرگ آن، حمل به مراتب راحت‌تری داشته باشند. علاوه‌براین، در برخی از مدل‌ها، بازوها قابل تنظیم بوده و می‌‌تواند امکان سم‌پاشی زاویه‌دار را برای اپراتور فراهم کند.

  • استفاده از نازل‌های متعدد

بسته به ابعاد پهپاد و مخزن آن، نازل‌های متعددی برای مخزن تعبیه می‌شود تا سم‌پاشی زمین یا مزرعه کشاورزی به صورت یک‌نواخت انجام شود. این ویژگی موجب می‌شود تا تمام درختان، بوته‌ها و بذرها به صورت یک‌سان سم‌پاشی شوند. استفاده از پهپاد سم‌پاش نسبت به تمام شیوه‌های سنتی برتری زیادی دارد.

  • برخورداری از باتری‌های قوی

پهپاد سم‌پاش به دلیل حجم زیادی از مایعات می‌بایست از موتور قوی‌تری برخوردار باشد. همین نکته موجب می‌شود تا پهپاد، از وزن زیادتری نسبت به دیگر نمونه‌ها نیز برخوردار باشد. در چنین شرایطی استفاده از باتری‌های معمولی که در بقیه کوادکوپترها مورد استفاده قرار می‌گیرد چندان منطقی به نظر نمی‌رسد. در این پهپادها معمولا از باتری‌هایی قوی با ظرفیت بالا استفاده می‌شود تا استفاده از آن به لحاظ اقتصادی به صرفه باشد. برای مثال در پهپاد T30 DJI از یک باتری 29000 میلی آمپری با طول عمر 1000 سیکل شارژ استفاده می‌شود. استفاده از این باتری موجب می‌شود تا پهپاد  T30بتواند زمینی به مساحت 5000 هکتار را سم‌پاشی کند. علاوه‌براین، باتری دارای سیستم خنک‌کننده خودکار است و از افزایش دما جلوگیری می‌کند.

  • دارای رادیوکنترل پیشرفته

بدیهی است که به منظور استفاده از تمام امکانات پهپاد سم‌پاش، برخورداری از یک رادیوکنترل پیشرفته و مجهز امری ضروری است. رادیوکنترل این محصولات علاوه‌بر هدایت پرنده، می‌بایست فرآیند سم‌پاشی را نیز اجرا و مدیریت کند. هم‌چنین در صورت برخورداری پهپاد از سیستم‌های راداری یا دوربین‌ها FPV، رادیوکنترل، مجهزتر نیز خواهد بود. در کنار این موارد، برد بالای رادیوکنترل نیز از اهمیت بالایی برخوردار است چرا که باید بتواند محدوده زمین‌های کشاورزی را برای بهره‌وری کامل پوشش دهد.

پهپاد سم‎‌پاش؛ دستیاری مطمئن برای کشاورزان

اگر چه پهپاد سم‌پاش نسبت به بقیه مدل‌های گران‌تر است اما امکانات بی‌نظیری را در جهت یک فعالیت تخصصی در اختیار کاربران قرار می‌دهد. استفاده از این پرنده هوشمند سبب می‌شود تا نیروی کار کم‌تری مورد استفاده قرار گیرد و مدیریت زمین‌های کشاورزی و مزارع به راحتی قابل انجام باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *