برای تعمیر مدار ماشین کنترلی چه‌کار کنیم؟

راه‌کارهایی برای تعمیر مدار ماشین کنترلی تعمیر مدار ماشین کنترلی یک مسئله تخصصی است و نیاز به مهارت بالایی دارد. لازم به ذکر است که عدم عملکرد صحیح ماشین کنترلی در بسیاری از موارد هیچ ربطی به خرابی مدار ندارد. درنتیجه لازم است که ابتدا نسبت به سالم‌بودن دیگر قطعات ماشین اطمینان حاصل نموده و سپس به سراغ مدار ماشین کنترلی بروید.

برای تعمیر مدار ماشین کنترلی چه‌کار کنیم؟

تعمیر مدار ماشین کنترلی نیاز به آگاهی بالا نسبت به قطعات ماشین‌های کنترلی و نحوه کارکرد آن دارد. ماشین‌های کنترلی اگرچه وسیله‌ای برای سرگرمی محسوب می‌شوند اما دارای سخت‌افزاری پیچیده و به‌روز هستند. در این مقاله ابتدا با عملکرد مدار آشنا شده و سپس درباره ضرورت تعمیر مدار ماشین کنترلی اطلاعاتی را در اختیار شما خواهیم گذاشت.

عملکرد مدار ماشین کنترلی چه‌گونه است؟

مدار ماشین کنترلی دارای یک آنتن است که در داخل بدنه جاگذاری شده است. این آنتن امواج ارسالی از رادیوکنترل‌ را دریافت نموده و در راهبری و حرکت دادن به ماشین کنترلی از آن استفاده می‌کند. در واقع حرکت دادن دکمه‌ها و اهرم‌ها روی رادیوکنترل به امواج رادیویی تبدیل شده و برای مدار ماشین کنترلی ارسال می‌شود. مدار نیز این امواج را به دستورات تبدیل نموده و ماشین کنترلی را به حرکت درمی‌آورد. مدار ماشین کنترلی به‌عنوان یک رابط میان دستور دهنده (رادیوکنترل) و عمل‌کننده (چرخ‌ها و موتور) انجام وظیفه می‌کند؛ از همین رو دارای اهمیت بالایی است. آسیب‌دیدن و عدم تعمیر مدار ماشین کنترلی موجب از کار افتادن ماشین کنترلی می‌شود.http://www.pishgamanrc.ir

تعمیر مدار ماشین کنترلی در چه صورت ضروری است؟

تقریبا تمام مشکلات کوچک و بزرگ ماشین کنترلی می‌تواند به مدار آن مربوط باشد. درنتیجه لازم است که ابتدا تمام بخش‌ها و قطعات ماشین قبل از بررسی مدار چک شود تا نسبت به خرابی مدار یا آنتن اطمینان حاصل گردد. انجام این کار ضروری است، زیرا تعمیر مدار ماشین کنترلی نیازمند صرف وقت و هزینه زیاد است و در بسیاری از موارد، نتیجه رضایت‌بخشی حاصل نمی‌شود. برای بررسی قطعات ماشین کنترلی به‌منظور پیداکردن علت عملکرد نادرست، به این ترتیب می‌توان جلو رفت:

  • دکمه‌های اصلی

شاید باورتان نشود اما بسیاری از افراد هنگام کار نکردن ماشین فراموش می‌کنند که دکمه خاموش و روشن زیر ماشین کنترلی را بررسی کنند. آن‌ها بلافاصله تصور می‌کنند که رادیوکنترل یا ماشین دچار خرابی شده است. برخی از افراد سودجو نیز از این راه و به بهانه تعمیر مدار ماشین کنترلی هزینه گزافی را از مشتریان خود دریافت می‌کنند. بنابراین در ابتدا از روشن‌بودن رادیوکنترل و ماشین اطمینان پیدا کنید.

  • باتری‌ها

از شایع‌ترین دلایل کار نکردن ماشین‌های کنترلی مشکلاتی است که برای باتری شارژی دستگاه به‌وجود می‌آید. در اکثر اوقات، تعویض باتری می‌تواند مشکلات مربوط به کاهش سرعت و روشن‌نشدن ماشین کنترلی را حل نماید. بنابراین قبل از اقدام برای تعمیر مدار ماشین کنترلی، ابتدا باتری شارژی را چک نمایید. هم‌چنین ممکن است که باتری‌های رادیوکنترل نیز نیازمند تعویض باشند و نتوانند امواج را به‌درستی برای مدار ماشین کنترلی ارسال کنند.

  • چرخ دنده‌ها

خرابی چرخ دنده‌ها موجب می‌شود ماشین کنترلی نتواند حرکت کند یا سرعت بسیار پایینی داشته باشد. در بسیاری از موارد لق‌شدن چرخ دنده‌ها یا خارج‌شدن آن‌ها از محل خود دلیل بروز مشکل است. قراردادن چرخ دنده‌ها در محل خود و هم‌چنین تنظیم دوباره آن‌ها کار ساده‌ای است و مشکلات مربوط به حرکت ماشین کنترلی را حل خواهد نمود. البته در برخی موارد هم‌زمان با عدم حرکت ماشین کنترلی صداهای عجیبی نیز ایجاد می‌شود. علت این مشکل دیگر چندان ساده نیست و مربوط به شکستگی چرخ دنده‌هاست. در چنین مواقعی ماشین کنترلی نیاز به تعمیر دارد.

  • اتصالات و سیم‌های داخلی

پارگی سیم‌های داخلی اگرچه موجب عدم عملکرد مدار ماشین کنترلی می‌شود اما باز هم ضرورتی برای تعمیر مدار ماشین کنترلی ایجاد نمی‌کند. این اتفاق نیز یکی از علت‌های رایج کار نکردن ماشین‌های کنترلی است. اتصال سیم‌ها و یا عوض‌نمودن آن‌ها مشکل را به‌راحتی حل می‌کند.

  • مدار ماشین کنترلی

اگر پس از بررسی تمام موارد فوق مشکل هم‌چنان پابرجاست؛ نوبت به بررسی و تعمیر مدار ماشین کنترلی می‌رسد. معمولا اگر آنتن داخلی ماشین کنترلی خراب شده باشد هیچ فرمانی از طرف رادیوکنترل به موتور ماشین منتقل نمی‌شود. بررسی اتصال آنتن و مدار، یکی از اقداماتی است که در این زمینه می‌بایست انجام شود. گاهی اوقات مشکل از اتصال آنتن نیست و مشکل کار نکردن ماشین، مستقیما به مدار الکترونیکی آن مربوط می‌شود. در این حالت است که تعمیر مدار ماشین کنترلی ضرورت پیدا می‌کند.

تعمیر مدار ماشین کنترلی را به متخصصان بسپارید

برای تعمیر مدار ماشین کنترلی نیاز است تا نسبت به مدارهای الکترونیکی اطلاعات کاملی داشته باشید و در کنار آن از تجربه بالایی نیز برخوردار باشید. در نتیجه ضروری است که برای این مورد، به سراغ تعمیرکاران متخصص و باتجربه بروید تا عملکرد ماشین کنترلی مثل سابق شود. در غیر این‌صورت، ممکن است که ماشین کنترلی شما برای همیشه خراب شود و یا نتواند برخی از عملکردها را به‌درستی انجام دهد. شما هم‌چنین می‌توانید برای کسب راهنمایی‌های بیش‌تر با کارشناسان ما در تیم رادیوکنترل پیشگامان ارتباط برقرار نمایید.https://pishgamanrc.ir/contact-us/

یک دیدگاه در “برای تعمیر مدار ماشین کنترلی چه‌کار کنیم؟

  1. پینگ بک: آموزش مقدماتی تعمیر ماشین کنترلی | رادیوکنترل پیشگامان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *