آشنایی کامل با ماشین کنترلی بنزینی
ماشین کنترلی بنزینی یکی از آن محصولات کنترلی است که هواداران خاص خود را دارد. این ماشینها دارای موتور سوختی بنزینی هستند. لازم به ذکر است که نوع دیگری از موتور سوختی به نام نیترو نیز وجود دارد. این ماشینها مانند ماشینهای الکتریکی توسط رادیوکنترل هدایت میشوند. ماشین کنترلی بنزینی در ردههای نیمه حرفهای تا تمام حرفهای دستهبندی شده و معمولا طرفداران این ماشینها، تعصب خاصی روی آن دارند. به گونهای که ماشینهای کنترلی الکتریکی را اسباببازی کودکانه میخوانند و مقایسه ماشینهای سوختی و الکتریکی را برنمیتابند.

ماشین کنترلی بنزینی چگونه کار میکند؟
ماشین کنترلی بنزینی دارای یک موتور احتراق داخلی است که توسط رادیوکنترل هدایت میشود. موتور احتراق داخلی چه از نوع بنزینی و چه از نوع نیترو، عملکرد یکسانی دارد. موتور احتراق داخلی یا درونسوز به دارای محفظهای بسته است که به آن محفظه احتراق میگویند. در این محفظه سوخت یا همان بنزین با اکسیژن ترکیب شده و در اثر فشار، دچار واکنش شده و آتش میگیرد. این آتش یا احتراق، انرژی مورد نیاز حرکت پیستون موتور را فراهم میآورد. اصطلاح موتور احتراق داخلی معمولا برای خودروها استفاده میشود اما نحوه عملکرد موتور ماشین کنترلی بنزینی نیز هیچ تفاوتی با موتور خودروهای معمولی ندارد. تنها تفاوت موتور ماشین کنترلی بنزینی با موتور خودروهای معمولی در ابعاد و حجم آنهاست. موتورهای احتراق داخلی به دستههای زیادی نظیر اتو، دیزل، وانکل و … تقسیم میشوند.www.pishgamanrc.ir

تفاوت ماشین کنترلی بنزینی و ماشین کنترلی نیترو
تنها تفاوت ماشین کنترلی بنزینی و نیترو در ابعاد موتور و نوع سوخت مورد استفاده است. سوخت موتور ماشین بنزینی ترکیبی از بنزین و روغن دو زمانه است. حال آنکه سوخت ماشین نیترو از الکل، روغن کوچک، روغن سینتتیک و نیترو متان تشکیل شده است. موتور ماشین نیترو نسبت به موتور ماشین بنزینی از حجم کوچکتری برخوردار است، اما دور موتور بالاتر و شتاب اولیه بیشتری دارد. قیمت سوخت موتور نیترو کمی بیشتر از بنزین مورد نیاز موتورهای بنزینی است؛ اما قیمت ماشین کنترلی نیترو از ماشین کنترلی بنزینی کمتر است.
ماشین کنترلی و بنزینی به جز این تفاوتهای جزئی در تمام موارد مشابه یکدیگر هستند. مهمتر اینکه از تمام بخشهای یک اتومبیل واقعی نظیر پلوس، گاردان، گیربکس، دیفرانسیل، سیلندر و … برخوردارند. سرعتی برخی از این ماشینها به 120 کیلومتر در ساعت میرسد که برای یک ماشین کنترلی، سرعتی اعجابآور است.
دستهبندی ماشینهای کنترلی بنزینی
- تراک
این مدل جزء ماشینهای پرقدرت بنزینی است. ظاهر این ماشین شبیه به وانت و کامیونت است و برای استفاده در مناطق جنگلی و صحرائی عالی است. چرخهای این ماشین دارای سایز متوسط است و معمولا ابعاد آن از بقیه مدلها بزرگتر است.
- باگی
ویژگی فوقالعاده این مدل سرعت بالای آن است. به همین دلیل بیشتر مناسب استفاده در سطوح هموار مثل آسفالت یا ساحل دریاست.
- آفرود
تقریبا همه با واژه آفرود آشنا هستند. ماشین کنترلی بنزینی آفرود یک وسیله عالی برای استفاده در جادههای خاکی و مسیرهای ناهموار است. این ماشین معمولا دارای 2 دیفرانسیل است و سیستم تعلیق قدرتمندتری دارد. بهعلاوه از بزرگترین سایز چرخ و فنربندی در میان ماشینهای کنترلی برخوردار است.
- استادیوم تراک
این مدل ترکیبی از ماشین آفرود و تراک است. بدنه این ماشینهای شبیه به تراک و ساختار و سایز چرخها شبیه به ماشین آفرود است.
- دریفت
این ماشین کنترلی بنزینی مناسب حرکات نمایشی طراحی شده است. با استفاده از این مدل میتوانید سر پیچها حرکات نمایشی فوقالعادهای اجرا کنید.
مقایسه ماشین کنترلی بنزینی و ماشین کنترلی الکتریکی
- ماشین کنترلی الکتریکی
ماشین کنترلی الکتریکی نسبت به ماشین کنترلی بنزینی دارای قیمت پایینتری است. در مقابل این قیمت پایینتر، ماشین الکتریکی از استهلاک پایینتری نیز برخوردار است. همچنین قطعات آن به وفور در بازار پیدا میشود و خیلی از کثیفکاریها و سرویسهای مربوط به ماشین بنزینی را ندارد.
- ماشین کنترلی بنزینی
ماشین کنترلی بنزینی اگر چه از قیمت بالاتری برخوردار است؛ اما تجربه برخورداری از یک اتومبیل واقعی در مقیاس کوچک را برای کاربر به ارمغان میآورد. چک کردن میزان سوخت و روغن، بررسی قطعات و تعمیر قطعات خراب شده لذتهایی است که برای کاربران و طرفداران ماشینهای بنزینی وصفناشدنی است. علاوهبراین، صدای ماشین بنزینی با صدای اتومبیل واقعی مو نمیزند و حس استفاده از آن را دوچندان میکند.
