آشنایی با عملکرد ملخ کوادکوپتر و مدل‌های آن

بررسی دقیق کارکرد ملخ کوادکوپتر ملخ کوادکوپتر یکی از اجزای اصلی در کوادکوپتر به شمار می‌آید. در صورت حذف این قطعه کوچک، کوادکوپتر زمین گیر خواهد شد و قادر به برخاستن از روی زمین نخواهد بود. این وسیله دو وظیفه تولید تراست و تولید گشتاور را در پرواز کوادکوپتر به عهده دارد. عوامل بسیاری در عملکرد ملخ کوادکوپتر نقش دارند که از بین آن‌ها می‌توان به جنس، طول و گامل ملخ اشاره کرد.

آشنایی با عملکرد ملخ کوادکوپتر و مدل‌های آن
ملخ کوادکوپتر یکی از قطعات کوچک کوادکوپتر، پهپاد و هگزاکوپترهاست که با وجود کوچک بودن، نقش مهمی در پرواز این وسیله ایفا می‌کند. ملخ کوادکوپتر به عنوان یکی از قطعات اصلی به شمار می‌رود و نبودن آن، پرنده را زمین‌گیر خواهد کرد. در این مقاله قصد داریم شما را با این وسیله کوچک و نحوه عملکرد آن آشنا کنیم، پس تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

وظایف اصلی ملخ کوادکوپتر

ملخ کوادکوپتر دو وظیفه اصلی را بر عهده دارد:

  • تولید تراست
  • تولید گشتاور

تولید تراست

منظور از تولید تراست، نیرویی است که با جابه‌جایی هوا و در اثر چرخش ملخ به سمت پایین ایجاد می‌شود. اگر فشار خالص رو به پایین ملخ کوادکوپتر بیش از وزن کل کوادکوپتر باشد، پرنده به طرف بالا می‌رود. اگر این فشار برابر وزن باشد، کوادکوپتر در هوا معلق می‌ماند.

تولید گشتاور

گشتاور از طریق کاهش یا افزایش سرعت چرخش ملخ کوادکوپتر ایجاد می‌شود. این وظیفه ملخ، یک وظیفه حیاتی است زیرا عامل حرکت کوادکوپتر در محور YAW می‌شود. گشتاور در واقع حاصل مقاومت ملخ کوادکوپتر در برابر کم یا زیاد شدن سرعت است. یکی از راه‌های افزایش گشتاور پهپاد، افزایش دادن طول ملخ، افزایش تعداد ملخ‌ها یا افزایش گام ملخ است.

جنس ملخ کوادکوپتر

معمولا در اکثر پهپادها و کوادکوپترها از دو نوع ملخ پلاستیکی یا کربنی استفاده می‌شود.

  • ملخ کربنی

ملخ‌های کربنی بهترین ملخ‌ها جهت استفاده در کوادکوپترها هستند. این ملخ‌ها از استحکام فوق‌العاده‌ای برخوردارند و مهم‌تر این‌که وزن پایینی نیز دارند. البته لازم به ذکر است که از قیمت بالایی نیز برخوردارند. ملخ کوادکوپتر کربنی معمولا مناسب افراد حرفه‌ای است؛ زیرا در صورت برخورد کوادکوپتر با مانع و شکستن ملخ‌ها، آسیب مالی شدیدی به کاربر وارد خواهد شد.

یکی دیگر از ویژگی‌های ملخ کربنی، تولید تراست و گشتاور بیش‌تر و سریع‌تر نسبت به نمونه پلاستیکی است.

  • ملخ پلاستیکی

از ملخ پلاستیکی در کوادکوپترهای معمولی و ارزان قیمت استفاده می‌شود. این ملخ‌ها مناسب افرادی است که تجربه کار با کوادکوپترها را ندارند و در حال یادگیری هستند. ملخ پلاستیکی به وفور در بازار پیدا می‌شود و از قیمت پایینی نیز برخوردار است.

اولویت‌های مهم در انتخاب ملخ کوادکوپتر

از موارد مهمی که در انتخاب ملخ کوادکوپتر حائز اهمیت است؛ طول و گام ملخ است. این دو فاکتور روی بهره‌وری بیش‌تر از کوادکوپتر تاثیر به سزایی دارند و می‌توانند بر مصرف شارژ باتری نیز تاثیر بگذارند. معمولا طول و گام ملخ به صورت اعداد پیوسته روی ملخ درج می‌شود. برای مثال ملخی با طول 8 اینچ و گام 6 اینچ به این صورت نوشته می‌شود: 6*8.

منظور از طول ملخ اندازه هر پره تا مرکز است و منظور از گام ملخ، میزان پیشروی ملخ در هر دور واحد اینچ است.

ملخ کوادکوپتر مکنده و دمنده

ملخ کوادکوپتر به دو نوع پولر و پوشر یا مکنده و دمنده تقسیم بندی می‌شود. این تقسیم بندی در واقع به دلیل نوع طراح ملخ است. البته بدیهی است که از هر دو نوع پولر و پوشر در کوادکوپتر استفاده می‌شود زیرا استفاده جفتی از هر دو نوع ملخ، تعادل پروازی را برای کوادکوپتر به ارمغان می‌آورد.

توصیه‎‌هایی برای انتخاب مناسب‌ترین ملخ کوادکوپتر

کاربر باید از مدل کوادکوپتر خود اطلاع کامل داشته باشد تا بتواند مناسب‎‌ترین ملخ را برای آن انتخاب کند. ملخ کوادکوپتر طبق ویژگی‌هایی که در این مقاله ذکر کردیم، دارای مشخصات مختلف و انواع زیادی است. اولین مسئله در انتخاب ملخ، اطلاع از نوع کاربری کوادکوپتر است. در صورتی که کوادکوپتر مناسب پرواز سریع است؛ استفاده از ملخ‌های کوچک‌تر امری ضروری است. اما در صورتی که کوادکوپتر برای پروازهای طولانی طراحی شده؛ ملخ‌های بزرگ‌تر گزینه‌های مناسبی هستند. هم‌چنین ملخ کوچک به دور بالای موتور نیاز دارد، چرا که برای برخاستن از زمین و افزایش ارتفاع باید نیروی تراستی بیش‌تر از وزن کوادکوپتر ایجاد کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *